På Tikanojas konsthem i Vasa visas utställningen Österländsk andlighet som presenterar hur fascinationen av den österländska andligheten kan ses i finländsk konst. Utställningen har kuraterats av konst- och religionsforskaren Nina Kokkinen som är anställd vid Donnerska institutet för religions- och kulturhistorisk forskning.
Utställningen presenterar en kulturell och konsthistorisk översikt över hur Östern har betraktats som en sorts vagga för andlighet. Utställningen lyfter fram konstnärernas intresse för buddhismen och hinduismen, men undersöker i första hand hur konstnärer i Finland har använt sina föreställningar om österländsk andlighet i sin konst.
Kuratering som forskningsmetod ger nya perspektiv
Utställningen Österländsk andlighet bygger på Nina Kokkinens forskningsprojekt, som även kommer att resultera i en bok. Hennes forskningsområde befinner sig i gränslandet mellan konsthistoria, religionsvetenskap och kulturhistoria. Kokkinen har också tidigare populariserat vetenskaplig forskning genom att kuratera konstutställningar, men den här gången var utgångspunkten en annan.
– Utställningen Österländsk andlighet öppnade innan jag är färdig med mitt forskningsarbete, vilket innebär att när jag presenterar utställningen inte kan luta mig tillbaka på publicerad forskning. Utställningen har växt fram i dialog med mitt forskningsarbete, berättar Nina Kokkinen.
Inom konsthistorien har det länge funnits en uppfattning om att modern konst inte är religiös, vilket enligt Kokkinen inte stämmer. Religion spelar en viktig roll i 1800- och 1900-talskonsten, men framträder på ett annorlunda sätt än tidigare. Genom att gräva i konstnärernas uppfattningar om den österländska andligheten, utforskar Kokkinen hur dessa uppfattningar har påverkat konstnärernas verk och hur de i sin tur har påverkat vår syn på ”den mystiska östern”. Många konstnärer inspirerades redan på 1800-talet av den indiska religiositeten och särskilt av buddhismen. Samtidigt intresserade konstnärerna sig också för esoteriska rörelser som teosofi, som är intimt förknippade med diskussionerna om den österländska andligheten.
Enligt Kokkinen förändrar kuratering sättet att ställa frågor och leder forskningen i nya riktningar.
– Jag letade efter konstverk till den här utställningen samtidigt som jag analyserade det skriftliga forskningsmaterialet. När jag gick igenom de visuella verken lade jag märke till ett tema som inte framträdde lika tydligt i mitt övriga material. Det blev en viktig del av min forskning tack vare kurateringsprocessen. På det här viset styrde skapandet av utställningen min forskning.
Utställningen utvecklas i takt med att forskningen framskrider
Genom att presentera vetenskaplig forskning i utställningar ges forskningsteman möjlighet att nå ut till en bredare allmänhet bli mer allmänna diskussionsämnen. Utställningen Österländsk andlighet ställdes ut för första gången i Villa Gyllenberg i Helsingfors under fjolåret. Utställningens innehåll förändras och utvecklas i takt med Kokkinens forskning, så den pågående utställningen i Tikanojas konsthem i Vasa är inte en exakt kopia på den tidigare utställningen.
– Exempelvis Vasabördiga Ilona Harimas konst väckte stor förundran i den första utställningen, så nu får de verken en mycket mer framträdande roll. Jag har även haft möjlighet att leta efter fler av hennes verk, och de har kartlagts i samarbete med Vasas museer. I och med kartläggningen hittade vi också några nya, tematiskt passande verk av Eva Bremer och Meri Genetz, som också inkluderats i utställningen, berättar Kokkinen.
Utställningen innehåller flera verk av Eva Bremer, bland annat målningen Morgongymnastik som sällan visats offentligt. Verket beskriver den nära kopplingen mellan modern yoga och orientalistisk dans på ett intressant sätt. Många konstnärer blev intresserade av österländsk andlighet under tidigt 1900-tal genom Asiens dans- och teaterkonst.
I utställningen visas även ett fotografi från Sibeliusmuseums arkiv. Fotografiet från 1920 visar pionjären inom fri dans Maggie Gripenberg. Hon var en av dem som i början av århundradet fascinerade konstnärer med sina orientaliska danser.
Utställningen Österländsk andlighet visas 18.5-27.10.2024 på Tikanojas konsthem i Vasa. Förutom konstverk inkluderar utställningen även andra föremål relaterat till detta tema, såsom fotografier och litteratur. Enligt kurator Nina Kokkinen kan utställningen ses som en omfattande informationskälla, som förhoppningsvis väcker både förundran och frågor hos besökarna.
Nina Kokkinen är anställd som forskardoktor vid Donnerska institutet för religionshistorisk och kulturhistorisk forskning som är en del av Stiftelsen för Åbo Akademi.