I Rockskolan står musikglädje och social gemenskap i centrum
Sedan starten 2008, då verksamheten gick under namnet Åbo School of Rock, har Rockskolan i Åbo vuxit och utvecklats. Andreas ”Ankko” Kaján, Rockskolans verksamhetsledare sedan 2017, berättar att Rockskolan nu har närmare 60 elever och nio band. Eleverna, som huvudsakligen är i åldrarna 9 till 17, träffas i Gillesgården, där de tillsammans utforskar musiken på sina egna villkor.
Rockskolans mål är att inspirera till ett livslångt intresse för musik, utan att nödvändigtvis sikta på en professionell karriär. Genom att kombinera musikglädje, socialt engagemang och praktiskt lärande, skapar Rockskolan en miljö där alla kan utvecklas på sina egna villkor.
Musik för glädje och välmående
Till skillnad från många traditionella musikinstitut fokuserar Rockskolan på att upprätthålla musikglädje snarare än att sätta upp strikta krav på prestation och att följa noggrant uppgjorda studieprogram. Skolan uppmuntrar sina elever att spela den musik de själva tycker om, vilket gör att glädjen i musiken inte går förlorad. Andreas Kaján understryker detta:
– Glädjen kan försvinna om man tvingas spela jazzackord när allt man vill är att spela AC/DC, säger han med ett skratt.
Rockskolan erbjuder en bred musikrepertoar, där eleverna får spela allt från klassisk rock och metal till modern pop som Britney Spears och Coldplay. Andreas tycker det är extra givande när han får introducera eleverna för legendariska artister som Jimi Hendrix, vilket ofta öppnar dörrar till en ny värld av musik för eleverna.
– Vi vill att våra elever ska känna sig fria att uttrycka sig musikaliskt utan press, förklarar Andreas. Det handlar om att spela den musik de tycker om, och på så sätt uppmuntrar vi dem att fortsätta med musiken livet ut.
Istället får eleverna lära sig genom praktiskt spelande och skapande. Denna inställning har varit framgångsrik, med flera elever som har gått vidare till högre musikstudier eller utvecklat en livslång passion för musik.
– Det är en stor glädje att se våra elever överträffa sig själva eller växa förbi den nivå vi kan erbjuda dem. Det ett tecken på att vi har lyckats med vårt uppdrag, säger Andreas.
Ett exempel på detta är Daniel Edberg, som var med i ett av Rockskolans allra första band och nu återvänder som vikarierande verksamhetsledare när Andreas går på föräldraledighet.
Social gemenskap genom musiken
Förutom att utveckla musikaliska färdigheter lägger Rockskolan stor vikt vid det sociala samspelet. Genom att spela i band och arbeta tillsammans med andra bygger eleverna upp starka vänskapsband över skolgränserna. Den sociala gemenskapen är en central del av skolans filosofi, och eleverna stöttar varandra både i övningslokalen och på scen.
– För oss lärare på Rockskolan handlar arbetet inte bara om att lära ut musik, utan också om att vara en sorts ungdomsledare. Det är viktigt att vara en god förebild, uppmuntra goda värderingar och skapa en trygg miljö där våra elever kan växa både musikaliskt och socialt.
Rockskolans framtidsutsikter
Andreas och hans kollega producenten Tom Grönroos ser en ljus framtid för Rockskolan och dess unga musiker i och med det ständigt ökande elevantalet och de många återkommande deltagarna.
– Vi har en stabil grund och ser hela tiden nya elever hitta hit, säger Tom Grönroos. Vårt mål är att fortsätta växa och erbjuda ännu fler kreativa möjligheter.
Tom Grönroos understryker ändå att verksamheten är beroende av extern finansiering och riktar ett tack till Martha och Albin Löfgrens kulturfond och alla andra finansiärer.
– Vi vill att musik ska vara något man mår bra av och tycker är roligt, och strävar efter att göra det tillgängligt för så många som möjligt. Det är tack vare extern finansiering som vi kan fortsätta med vårt arbete, säger Tom Grönroos
– Musik är något man ska njuta av och må bra av. Det är vårt huvudsakliga mål här på Rockskolan. avslutar Andreas Kaján.