Brännande tid – Tidsskikt som grund för konsten
Omgivningen kring Astra representerar olika historiska skikt. Det synligaste skiktet från närhistorien är Gadolinia-byggnaden, som färdigställdes år 1969, och vars konstruktioner konkret finns kvar i nybyggnaden. I arkeologiska utgrävningar på tomten har spår hittats av byggnader från före Åbo brand, och branden är synlig som ett förkolnat skikt i marken. Platserna är således bundna till tiden och bär med sig olika tidsspår och minnen som pyr under de synliga arkitektoniska konstruktionerna. Dessa historiska skikt ger platsen dess mångdimensionella identitet.
Astras konst syftar till att synliggöra den brännande tiden. I Astras konst är tiden inte nödvändigtvis en linjär, framåtsträvande ström utan snarare en rörelse vars rop tränger upp ur jordens sedimentlager.
Tid är också något som upplevs. Trots den delade tidsstandarden upplever vi tid på olika sätt i olika situationer, ibland verkar tiden krypa fram och ibland flyger dagarna förbi. Den hållbart skapade konsten i Astra gör tiden mätbar och delbar på ett tillgängligt sätt.
Olika verk som placeras i de olika utrymmena representerar olika ’tidszoner’ eller tidsvävar. Olika verk gör konsten tillgänglig för utrymmets olika användare.
Konceptet
Konstkonceptet för Astra kan gestaltas i tre olika projekt.
PROJEKT 1
Långsam tid – Konst i utomhusmiljö
Byggnader från olika tidsperioder i Astras omgivning synliggör konkret olika tidslager. Utomhuskonst skapar en koppling bortom de synliga tidslagren till en långsam tid (djup tid, deep time). Över tid kan verket långsamt förändras genom att till exempel materialet förändras och olika natur- eller rymdrelaterade cykler, genom att dra nytta av ljusvariationer eller förändringar i material.
En konstinstallation utomhus kan bestå av en eller flera delar. Verket berikar Astras gård och skapar ett eget skikt som kan öppna upp för en mångfacetterad identitet och lager av platsen för upplevaren. Det kan fungera som ett landmärke eller förstärka rollen som exempelvis en plats för avkoppling och möten.
Läs mer: Hilda Hellströms verk vann Astras konsttävling för inbjudna konstnärer.
PROJEKT 2
Med tiden – Inomhusmiljöns helhet
Arkitektoniskt binder Astras inomhusmiljö samman det som finns kvar av Gadolinia-byggnaden från slutet av 1960-talet och det moderna skiktet från 2020-talet. Interiören har en elegant och tydlig materialanvändning. I inomhusmiljön knyts samlingen av konstverk mer till vår egen tid och den så kallade historiska tiden, det vill säga den nedtecknade historien.
Utgångspunkten kan även vara att fördjupa sig i vår tids brännande frågor, som framför allt härrör sig från Åbo Akademis universitetsgemenskap och inifrån.
Läs mer: Beställningskonstverk av Åbokonstnären Jouna Karsi anskaffas till Astra.
PROJEKT 3
Möten i tiden – Abstrakt konstverk
Det tredje konstprojektet utforskar de möjligheter konsten erbjuder på en konceptuell nivå eller i stunden. Detta immateriella verk kan kopplas till delade upplevelser, flyktighet och föreställningar om framtiden. Verket kan inkludera fysiska element eller ha en mer immateriell form som dyker ner i tidens cykler.