Kulttuuria tukeva toiminta

Vanha rouva telakalla

By 17 tammikuu, 2019 No Comments

Ruissalon telakalla on käynnissä turkulaisille rakkaan aarteen kunnostustyö. Yli 130-vuotias museoalus Sigyn uivassa telakassaan on mahtava näky Aurajoen suulla. Sigynin puosu Anssi Lehtonen vetää jättimäistä hanketta, jonka on laskettu kestävän kaksi vuotta. Sigynissä kaikki on suurta: rungon kaaret ovat reilusti parinkymmenen sentin levyisiä ja takilan osat veistetään sylinpaksuisista tukeista paikan päällä telakalla.

Kunnostushankkeen aikana merkittävä osa aluksen takilasta sekä osa kaarista ja lankutuksesta uusitaan. Materiaalina käytetään siperianlehtikuusta. Sigyn on edellisen kerran peruskorjattu 18 vuotta sitten Maarianhaminassa perinteisin menetelmin. Silloin rakennetusta pitää iso osa nyt uusia, kun taas viime vuosina uudistettuja osia voidaan säilyttää.

– Kansilankkujen saumat on rivetty ja pietty, mutta ajan myötä pikisaumat alkavat rakoilla ja rakojen välistä pääsee kosteutta sisään. Sigynin kansilankut ovat pääosin vain muutaman vuoden ikäisiä ja hyväkuntoisia, mutta kannen alapuoliset kansipalkit ovat osittain lahonneet ja niitä pitää uusia, Lehtonen selittää.

Museoaluksen säilyttäminen on jatkuvaa taistelua aikaa ja kulumista vastaan. Sigyn on maailman ainoa jäljellä oleva puurunkoinen parkkilaiva, joka on kuljettanut rahtia valtameriliikenteessä. Laiva rakennettiin vuonna 1887 Gamla Varfvet -veistämöllä Göteborgissa. Laivanrakennusmestarina oli J.E. Hübe, ja aluksen oli tilannut A. Landgrenin leski. Viimeisen purjehduksensa kauppalaivana Sigyn teki vuonna 1937.

Sigynin kunnostuksesta vastaavan projektipäällikkö Tapio Santalan mukaan 50 vuotta maailman merillä on merkittävä saavutus puurunkoiselle purjealukselle.

– Tämän tyyppiset laivat rakennettiin kestämään parikymmentä vuotta, ne olivat käyttötavaraa, Santala sanoo.

Entisöintiä käsityönä

Syksyn 2018 kuluessa kunnostustyötä teki viisi henkilöä kokopäiväisesti. Vuonna 2019 tehdään suurin osa rungon lankutuksesta, mikä työllistää Ruissalon telakalla kolme henkilöä lisää. Lankutukseen käytettävät pitkät mäntylankut höyrytetään ja taivutetaan käsin. Tämä vaihe vaatii sekä nopeutta että tarkkuutta.

Kaiken kaikkiaan Sigynin kunnostus on hanke, jossa tehdään paljon käsityötä. Hyvänä esimerkkinä ovat vantit, jotka kaikki kunnostetaan käsin. Vantit ovat vaijereita, jotka tukevat mastoja ja puomeja sivusuunnassa. Sigynin kokoisessa aluksessa on vantteja, haruksia ja muuta köysistöä kilometreittäin.

– Vantit puretaan ja alkuperäiset vaijerit rasvataan lampaanrasvan ja tervan sekoituksella eli lapsalvalla. Sitten vantit päällystetään purjekankaalla, jonka ympäri kierretään tiukkaan tervanarua eli määrlinkiä, Anssi Lehtonen selittää.

Turun kaupunki ja Åbo Akademin säätiö rahoittavat kunnostushanketta, mutta myös yksityishenkilöt ja yritykset voivat tukea työtä lahjoituksin. Yleisö voi seurata Ruissalon telakalla etenevää kunnostustyötä esimerkiksi osallistumalla Forum Marinumin kautta varattavaan opastukseen.